Loop electrosurgical excision procedure (LEEP); elektrik akımı kullanarak; kadının alt genital bölgesindeki hücreleri veya dokuların çıkarılması işlemidir. Genellikle anormal veya kanseröz durumlarda tanı ve tedavi amaçlı kullanılır. Özellikle Rahim Ağzı (serviks) dokusunu çıkarmak amaçlı sık kullanılan bir prosedürdür.

Elektrik akımı kullanarak doku kesilip çıkarılır ve ardından inceleme amaçlı patoloji laboratuvarına gönderilir. Ayrıca çıkarılan anormal hücrelerin yerine sağlıklı dokunun gelişip büyümesi için fırsat sağlar.

Neden LEEP’e ihtiyaç duyulabilir?

LEEP, muayene esnasında servikal veya vajinal problemler tespit edilirse veya Smear testinde anormal hücreler tespit edilirse gerekli hale gelebilir. Ayrıca LEEP, vajina veya serviks (rahim ağzı) kanserlerinde tanı koymak amaçlı da kullanılabilir. Bazı hücreleri kansere dönüşmeden yani prekanseröz (kanser öncesi) aşamada anormal şekilde yakalayabiliriz. Bu hücreler yıllar sonra kansere dönüşebilmektedir. LEEP ayrıca aşağıdaki durumlarda tanı ve tedavi amaçlı kullanılabilir.

• Polipler
  • Genital siğiller

LEEP’in riskleri nelerdir?

• Enfeksiyon
  • Kanama
  • Rahim ağzı dokusunda değişiklikler, nedbeleşme
  • Gebe kalmada güçlükler
  • Gebelik olursa erken doğum ve bebekte düşük doğum ağırlığı

LEEP için hazır mıyım?

Doktorunuz size işlemi detaylıca anlatmalı ve sizde tüm sorularınız rahatlıkla sormalısınız.
Eğer işlemi, neden yapılacağınız, nasıl yapılacağını ve riskleri anladıysanız, işleme izin verdiğinize dair sizden bir ‘’aydınlatılmış onam belgesi’’ imzası alınacaktır. Aklınıza takılan her şeyi hekiminize sorabilmelisiniz.
Eğer, ilaçlara, anesteziye, batikona veya latexe karşı alerjiniz varsa; mutlaka doktorunuza bildiriniz.
Gebelik durumu veya gebe olma ihtimaliniz varsa yine doktorunuza bildiriniz.
Kullandığınız tüm ilaçları, bitkisel olanlar dahil doktorunuza söyleyiniz.
Genel olarak işlem için, açlık durumu, sedasyon veya genel anestezi gerekmemektedir.
İşlemden önce, tampon, vajinal krem, vajinal ilaçlar, vajinal yıkama yapmayınız veya cinsel ilişkide bulunmayınız.
Genellikle işlem adet dönemi dışındaki bir dönemde yapılır.
Yanınıza hijyenik pedler alabilirsiniz.

LEEP sırasında neler olur?

LEEP işlemi hem donanımlı muayenehanede hem de hastanede yapılabilir. Bu durum sizin genel sağlık durumunuza göre değişkenlik gösterebilir. LEEP işlemi genellikle aşağıdaki basamaklarla ilerler.

• Öncelikle tamamen souyunup, üzerinize ameliyat önlüğü giymeniz istenir.
  • İşlem öncesi tuvalate gitmeniz ve idrarınız tamamen yapmanız istenir.
  • Jinekolojik muayene masasında (halk arasında çatal) uzanmanız istenir
  • Vajinaya spekulum adlı cihaz yerleştirilir ve rahim ağzı açığa çıkarılır.
  • Rahim ağzı (serviks) özel bir solüsyon ile temizlenir. LEEP koteri (elektrik akımı veren tel) ile rahim ağzından istenildiği bölgeden, istenildiği kadar doku çıkarma işlemi yapılır. Bu aşamada; eğer tam baygın değilseniz sesler duyabilir, hafif bası veya kramp hissedebilirsiniz.
  • Çıkarılan doku daha sonra patolojik inceleme için laboratuvara gönderilir.

LEEP sonrasında neler olur?

LEEP’ten bir süre dinlenip evinize gidebilirsiniz. Vajinal kanama için hijyenik ped kullanmak isteyebilirsiniz. Birkaç gün hafif düzeyde kramp, lekelenme veya siyah-kahverengi akıntınız olabilir. İşlem sonrası vajinayı yıkamamanız, tampon kullanmamanız ve 4 hafta boyunca cinsel aktivitede olmamanız gerekmektedir. Bazen bu süre doktorunuz tarafından daha uzun tutulabilir. Ağrı için siz ağrı kesici yazılacaktır, ağrınız olursa kullanabilirsiniz. Unutmayın aspirin ve bazı ilaçlar kanamanızı artırabilir. Doktorunuz size ne zaman kontrole gelmeniz gerektiğini söyleyecektir. Özellikle patoloji sonucunuzu kesinlikle ihmal etmemeniz gerekmektedir.

Aşağıdakilerden birisi olursa acilen doktorunuza ulaşınız!

• Pıhtılı kanama
  • Kötü kokulu akıntı