Kolposkopi rahim ağzını, vajinayı ve vulvayı hastalık belirtileri açısından yakından incelemeye yönelik bir tanısal yöntemdir. Kolposkopi sırasında doktor tarafından kolposkopi adı verilen özel bir büyüteç benzeri cihaz kullanır.

Smear testi (rahim ağzı yayması) sonucu anormal ise kolposkopi önerilebilir. Kolposkopik değerlendirme sırasında alışılmadık bir görüntü veya bulguyla karşılaşılırsa patolojik inceleme testi (biyopsi) için bir doku örneği alınabilir.

Kolposkopi muayenenizden önce kendinizi biraz endişeli hissetmeniz normaldir. Kolposkopi sırasında neler olabileceğini bilmek kendinizi daha rahat hissetmenize yardımcı olabilir.

Kolposkopi Aşağıdakileri Teşhis Etmek için Kullanılabilir:

• Bir smear testi veya pelvik muayenede anormallikler ortaya çıkarsa, kolposkopi önerilebilir.
  • Genital siğiller,
  • Rahim ağzı iltihabı (servisit),
  • Serviks dokusunda prekanseröz değişiklikler,
  • Vajina dokusunda prekanseröz değişiklikler,
  • Vulvanın prekanseröz değişiklikleri,
  • Vajina kanseri,
  • Vulva kanseri,

Kolposkopi Riskleri Nelerdir?

Kolposkopi, çok az risk taşıyan oldukça güvenli bir işlemdir. Nadiren, kolposkopi sırasında alınan biyopsilerden kaynaklanan sorunlar olabilir ve aşağıdaki durumlar ile karşılaşılabilir;

• Ağır kanama
  • Enfeksiyon
  • Kasık ağrısı

Doktorunuzu Hangi Durumlarda Aramalısınız?

Kolposkopi sonrasında doktorunuzu aramanızı gerektiren durumlar;

• Regl döneminiz boyunca tipik olarak deneyimlediğinizden daha ağır bir kanama olması,
  • Titreme,
  • Ateş,
  • Şiddetli karın ağrısı gibi bu belirti ve semptomlardan herhangi birini yaşarsanız lütfen doktorunuzu arayınız.

Kolposkopiye Nasıl Hazırlanmak Gerekir?

Kolposkopinize öncesi şunlara dikkat edilmesi gerekir;

• Regl döneminiz boyunca kolposkopinizi randevusu almaktan kaçının.
  • Kolposkopinizden bir veya iki gün önce vajinal ilişkiye girmeyin.
  • Kolposkopinizden bir veya iki gün önce vajinal tampon kullanmayın.
  • Kolposkopinizden önceki iki gün vajinal ilaç kullanmayın.
  • Kolposkopi randevunuza gitmeden önce ibuprofen veya asetaminofen gibi reçetesiz satılan bir ağrı kesici alın.

Kolposkopi Öncesi Kaygıyla Başa Nasıl Çıkılır?

• Birçok kadın kolposkopi incelemesini beklerken kaygı yaşar. Kaygı hali günlük hayatı etkileyebilir. Konsantre olmakta zorlanabilir ve hatta uyumakta zorluk çekilebilir.
  • Kolposkopi konusunda çok endişeli olan kadınlar, kaygılarını kontrol etmenin ve yönetmenin yollarını keşfeden kadınlara göre işlem sırasında daha fazla ağrı yaşayabilir. Yüksek kaygı düzeyine sahip kadınların kolposkopi randevularını atlama olasılığı da daha yüksektir.
  • Doktorunuzdan kolposkopi ve neler bekleyebileceğiniz hakkında bilgi isteyeniz.
  • İşlemle ilgili sorularınızı veya endişelerinizi yazın ve kolposkopiniz başlamadan önce doktorunuzdan bunları sizinle birlikte incelemesini isteyin.
  • Egzersiz, meditasyon ve arkadaşlarınız veya ailenizle birlikte olmak gibi rahatlamanıza yardımcı olacak aktiviteler bulun.
  • Kolposkopi randevunuza MP3 çalar gibi taşınabilir bir müzik cihazı getirmeyi düşünebilirsiniz veya telefonunuzdan müzik dinleyebilirsiniz. Muayene sırasında sessizce müzik dinlemek isterseniz bunu doktorunuza sorabilirsiniz. Kadınlar kolposkopi sırasında müzik dinlerlerse daha az ağrı ve endişe yaşayabilirler.

Kolposkopi Nasıl Yapılır?

Kolposkopi genellikle prosedür olarak 10 ile 20 dakika sürer. Tıpkı bir jinekolojik muayene veya smear testi sırasında olduğu gibi, ayakların desteklerle bir masaya sırt üstü yatırılması ile gerçekleşir.

Vajinanıza metal bir spekulum yerleştirir. Spekulum rahim ağzını görebilmesi için vajinanın duvarlarını açık tutar. Kolposkop adı verilen özel büyütme aletini vulvadan birkaç santim uzağa yerleştirir. Vajinaya parlak bir ışık verilir ve sanki dürbün kullanıyormuş gibi kolposkopun lensinden bakılır.

İşlem sırasında biyopsi nasıl alınır?

Doktorunuz şüpheli bir alan bulursa, patoloji testi için küçük bir doku örneği alınabilir. Dokuyu toplamak için, doktorunuz küçük bir doku parçasını çıkarmak için bir biyopsi aleti kullanır. Birden fazla şüpheli alan varsa, doktorunuz birden fazla biyopsi örneği alabilir.

Servikal biyopsi: Servikal biyopsi çok hafif bir rahatsızlığa neden olur, ancak genellikle ağrılı değildir; Biraz baskı veya kramp hissedebilirsiniz.

Vajinal biyopsi: Vajina veya vulvanın alt kısmından biyopsi alınması ağrıya neden olabilir, bu nedenle doktorunuz bölgeyi uyuşturmak için lokal anestezi uygulayabilir.

Doktorunuz kanamayı sınırlandırmak için biyopsi alanına kimyasal bir çözelti uygulayabilir.

Kolposkopiden sonra neler yaşanabilir?

Eğer doktor kolposkopi sırasında biyopsi örneği almamışsa, muayene tamamlandıktan sonra sosyal yaşantı ile ilgili herhangi bir kısıtlama olmayacaktır. Ertesi bir veya iki gün vajinada biraz lekelenme veya çok hafif kanama yaşanabilir.

Kolposkopi sırasında eğer biyopsi örneği alındıysa, şunları yaşayabilirsiniz;

• Bir veya iki gün süren vajinal veya vulvar ağrı,
  • Vajinanızdan birkaç gün süren hafif kanama,
  • Vajinanızdan koyu renkli bir akıntı,

Herhangi bir kan veya akıntıyı takip etmek için bir kadın pedi kullanın. Biyopsinizden sonra bir hafta boyunca veya doktorunuzun size söylediği sürece tampon, duş ve vajinal ilişkiden kaçının.

İçerik Güncelleme Tarihi: 19.05.2022